onsdag 24 juni 2009

Sommar, sommar, sommar

Tänk att få vakna upp en dag som denna :) även om jag har jobbat idag har jag kännt mig sååå lycklig.
Jag började dagen med citrondrickan jag gjorde igår - otroligt god!

Dagens utmaning på jobbet var att få spenatsoppan 30 grader varmare på 15 minuter utan att den brinner i bottnet (ni vet; rätter baserade på mjölk fastnar ganska bra i kastrullbottnen :P). Det var tight, men jag fick faktiskt soppan till 81,3 grader :)
Ni kanske undrar varför det var så viktigt med graderna. Det är såhär att p.g.a. alla hygienbestämmelser måste maten man serverar åt folk vara minst 70 grader vid serveringstillfället, men för att vara säker brukar jag satsa på minst 80 grader :)

Som ett litet tips kan jag säga er att ni aldrig skall servera spenaträtter åt många personer om det är ni som skall diska. Av erfarenhet kan jag berätta att spenat lossar otroligt dåligt från tallrikarna och kastrullerna...


Nu har jag ändå äntligen kommit hem och sitter på balkongen, solar och tittar ut över några granngröna åkrar
- Jag älskar sommaren!

Hoppas ni har det lika bra som jag!

2 kommentarer:

  1. Jepp, det är mycket viktigt med graderna, det får jag också höra om på mitt jobb :DD

    Du måst servera nässelsoppa åt barnen, det lossar ganska bra :P

    SvaraRadera
  2. ja sku int kuna jobba i ett kök på sommaren,
    ja tror att hygienen i köke sku vara ganska dåli pga mina "nysattacer"..allergier e jobbiga :p

    SvaraRadera