torsdag 20 augusti 2009

Brevet som förändrade mitt liv

Nå kanske inte riktigt..

Allting började förra våren när jag satt och skrev prov den sista provveckan. Jag minns inte vilket prov jag skrev, men jag var ovanligt stressad, men förväntansfull för natten innan hade jag drömt om att det skulle hända någonting annorlunda den dagen. Jag skrev och skrev och plötsligt stod vår finskalärare bredvid mig: " Hördu du skall gå upp till kanskliet direkt efter provet. Du skall få åka till Estland."
Jag förstod ingenting och konsentrationen som borde varit fastklistrad i provpappret var som bortblåst. Vad var det hon menade egentligen?
Inte heller i kansliet fick jag riktigt fram vad som var på gång, bara att jag skulle till Estland på någon studieresa och att jag skulle boka datumen i min kalender.
Först några veckor senare fick jag ett brev där det stod att jag skulle kolla att jag har ett giltigt pass, eftersom jag fått ett stipendium och en chans att delta i en studieresa till Estland. Temat var "Estlands historia, kultur och nutid". O-ou, tänkte jag - historia är inte riktigt mitt starka ämne, men jag tänkte att jag ändå skulle vänta på nästa brev som jag blivit lovad.



Idag fick jag det brevet och mina fördomar om resan var som bortblåsta.
Inne i det vita kuvertet med pohjola-nordens stämpel på fanns 5 papper. Ett vitt, ett blått, ett gult och två kartor. På det vita pappret berättades det allmänt om resan, på det blåa pappret fanns varje dags program och på det gula pappret fanns en namnlista över alla som är på väg på resan. Jag känner visserligen ingen som är påväg med, men jag ser ändå fram emot resan. Vad gör det egentligen om man skaffar sig lite nya bekantskaper?

Som bäst svävar jag på ett ljusrött moln och vill åka NU! :)

Men nu skall jag nog gå och sova :) Gonatt <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar